Roadtrip Frankrijk

8 augustus 2018 in Bestemmingen, Voor reizigers, Camperroutes & Frankrijk

Yes, sinds kort ben ik samen met mijn vriendje trots eigenaar van een heuse VW T3. Nadat we in het allerkoudste weekend van februari eentje gehuurd hadden, was er geen weg meer terug. We wilden zelf ook zo’n busje. Inmiddels hebben we er in Nederland al heel wat plekjes mee bezocht en een paar weken geleden was het tijd voor ons eerste lange reisje: een roadtrip door Frankrijk! In deze blog lees je alles over onze avonturen en geef ik je allerlei handige tips. Goboony Roadtrip Frankrijk

De Ardèche

Onze eerste bestemming was de Ardèche omdat William zijn kapper dat aan had geraden. We stellen onze navigatie bijna altijd op snelwegen vermijden in. Dat is vaak heel leuk rijden omdat je echt over hele leuke wegen komt. We zijn zo in drie dagen naar de Ardèche gereden en we voelden ons de koningen van de weg terwijl we lekker rustig verder reden. Overnachten deden we onderweg op twee plekken: Camping Chênefleur in Tintigny en Camping Du Lac Kir in Dijon (de camping is leuker dan de echte camperplaatsen). Op de derde dag kwamen we ’s avonds redelijk laat aan in Vallon-Pont-d’Arc. Hier zijn heel veel campings, waardoor we ook zonder reservering op een prima plekje kwamen (Camping du Pont d’Arc) Mocht je van meer zekerheid houden dan kun je natuurlijk ook een reservering maken bij een van de vele campings.

In dit stukje van de Ardèche is het heel populair om te kajakken. Terecht ook wel, het is heerlijk peddelen op het water tussen de hoge rotsen. We huurden kajaks bij ons op de camping, werden door een busje op de juiste plek gebracht en toen kon het beginnen. Het was wel heel druk op het water, maar dat gaf niet, alle bootjes staken fleurig af tegen het groen en grijs van de omgeving en het was gewoon heel leuk om te doen. Een groot deel van de tocht was het gewoon lekker peddelen, maar op sommige stukjes zaten er versnellingen in en in een van die versnelling vond William het ook wel lekker om even ondersteboven te varen.

s Avond spraken we met een Duitser die met zijn T3 op dezelfde camping stond, hij raadde ons een camping iets verderop aan. Camping Des Grottes was vroeger een geheime hippieplek, maar nu een kleine camping met ruimte voor veel tenten en zo’n 5 camperbusjes. Met grote campers is het niet aan te raden, want de camping is alleen te bereiken via een steil niet-geasfalteerd weggetje, zelfs wij vonden dat al spannend in ons busje. Eenmaal beneden was ons angstzweet gelukkig snel opgedroogd. We hingen de hangmat op, genoten van de sfeer op de camping, kwamen later op de avond tot rust terwijl de regen op ons dakje tikte en waren gewoon simpelweg gelukkig. En in die staat verbleven we de rest van de tijd op Des Grottes. We wisselden zwemmen in de rivier (die hier heel rustig is) af met dutjes en ’s avonds dronken we een paar lokale biertjes bij het campingbarretje waar die hippievibe van vroeger nog steeds in de lucht hangt.Goboony roadtrip Frankrijk Ardeche des GrottesGoboony roadtrip Frankrijk Ardeche des Grottes

De Franse kust

Het volgende doel van onze roadtrip door Frankrijk was de zuid Franse kust. Onderweg stopten we voor een lunch in Avignon en gingen we op visite bij een kennis van een eerdere reis, maar daarna koersten we af op zee. Als kind droomde ik altijd van een bezoek aan dit deel van Frankrijk, die grote boten en chique mensen aan de Côte d’Azur leken voor mij iets magisch. Helaas paste het nu niet helemaal in onze planning, maar de Côte Bleue was ook prachtig. Als je hier ook naar toe wilt gaan is het wel aan te raden om een camping te boeken. Wij zijn bij vier campings langs gereden die vol waren en bij camping 5, Camping Les Mouettes ***, was er voor die nacht nog maar een plekje. Dat ene plekje is natuurlijk genoeg en we hadden sowieso het gevoel dat het wel goed zou komen, maar als je liever wat zekerheid hebt is het wel aan te raden om een camping te boeken. Regel dan wel een plekje met uitzicht op zee, dat geluk hadden wij namelijk ook. We installeerden het busje, zetten onze achterklep open en hoefden alleen nog maar te genieten, daar kan geen luxe hotel tegen op.

Na die ene nacht moesten we de camping wel weer verlaten, maar dat gaf niet. Op aanraden van die kennis bezochten we Nationaal park les Calanques. We hadden ons niet helemaal goed voorbereid en bezochten denk ik een van de drukste Calanques (Calanque de Sormiu), maar die was daarom niet minder mooi. We parkeerden ons busje, maakten een leuke korte hike en dompelden ons onder in het azuurblauwe water. Mocht je hier ook naar toe willen gaan, lees je dan even in. Er zijn nog veel meer mooie baaien en leuke hikes, die je vanuit verschillende plekken kunt bereiken.Goboony roadtrip Frankrijk Franse kust

Na een bezoekje aan les Calanques reden we op de gok door naar Cassis. We hadden een random camping op google uitgezocht en dat bleek een goede keus te zijn. De camping (Camping Les Cigales) was heel chill en ze doen niet aan reserveringen waardoor er altijd plek is. Ook is het stadje heel gezellig. In de haven heb je allerlei restaurantjes, maar ook in de smalle straatjes daarachter vind je knusse terrasjes. Al binnen een paar minuten hadden we besloten dat we hier nog wel een nachtje wilden blijven. Vooral toen we een ijssalon ontdekten, met grote bollen ijs die zo lekker waren dat een eenmalig bezoekje gewoon niet genoeg was. Daarom bleven we gewoon nog een extra nachtje, doken we nog een keer in dat mooie water en trakteerden we onszelf op een avondje uiteten bij D'une Rive à l'Autre. Het Libanese eten daar smaakte alsof er een engeltje over je tong pist, vooral de moussaka was echt goddelijk.

Parijs

Helaas was het daarna weer tijd om richting het noorden te rijden. In een dag zijn we over de Péage naar Parijs gereden en ook dat ging ons busje erg goed af. We kampeerden op een camping net buiten Parijs, Beau Village, omdat je in Parijs natuurlijk met de milieuzones zit. Ook deze camping was weer een prima plekje en het is op loopafstand van een station, waar je de trein naar Parijs kunt pakken. We hadden niet de beste dag uitgezocht voor een bezoek aan Parijs omdat het eerst echt heel erg warm was en koude colaatjes drinken op een terrasje daar kost je een fortuin, en later begon het te regenen en te hagelen. Toch mocht dat de pret niet drukken omdat we ‘s avond nog hadden afgesproken met vrienden van William. We keken iets te diep in het glaasje, hadden mooie gesprekken, maakten het iets te laat om nog met de trein terug te gaan naar de camping en ruilden ons camperbedje in voor een eenpersoonsmatrasje op de grond. De wekker ging al vroeg omdat we wel weer voor 12 uur van de camping moesten zijn. Een kwartiertje te laat reden we door het poortje en toen zat onze vakantie er helaas weer op.Goboony roadtrip Frankrijk Parijs

Campings van onze camperroute door Frankrijk op een rijtje

• Camping Chênefleur in Tintigny (BE)

• Camping Du Lac Kir in Dijon

• Camping du Pont d’Arc in Vallon-Pont-d'Arc

• Camping Des Grottes

• Camping Seagulls in Martigues

• Camping Les Cigales in Cassis

• Camping Paris Beau Village

Tips voor je camperreis door Frankrijk

Goboony roadtrip FrankrijkHeb jij ook nog een mooie camperroute door Frankrijk? Laat het ons weten! En wil je net als wij ook in een Volkswagen busje reizen? Huur er dan een via Goboony