Onderweg met een camper in Nederland: wet- en regelgeving

20 december 2018 in Bestemmingen, Tips voor reizigers, Nederland, Milieuzones en -vignetten, Verkeersregels & Camper- en campingtips

Campers zijn erg populair, er worden er steeds meer verkocht. In 2018 werden in de eerste drie kwartalen maar liefst 14,1 procent meer campers verkocht dan in dezelfde periode in 2017. Sterker nog: er werden nooit eerder zoveel campers verkocht in een heel kalenderjaar.

Reizen met de camper is ook populair in eigen land. Maar waar moet je nu allemaal rekening mee houden als je een camper gebruikt in Nederland? Aan welke eisen moet je voertuig voldoen, hoe snel mag je rijden, hoe zit het met milieuzones en kun je zomaar ergens overnachten? Binnen dit kennisdossier vind je alle informatie.

Onderweg met een camper in Nederland

Wet- en regelgeving voor campers

Allereerst is het goed om te weten wanneer een voertuig nu echt officieel een camper is. In Nederland is een voertuig een camper als deze aan de eisen voldoet. De binnenruimte, oftewel de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats moet een afmeting hebben van 170 cm hoogte, 200 cm lengte en 90 cm breedte. Verder moet het voertuig voorzien zijn van:

  • Minimaal 2 vaste zitplaatsen (die mogen draaibaar zijn);

  • Een vaste tafel die wel eventueel makkelijk te verwijderen mag zijn;

  • Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen van minimaal 180 cm lang en 110 cm breed die je eventueel kunt maken van de zitplaatsen (niet de bestuurders- en bijrijderszitplaats);

  • Minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten;

  • Een vast keukenblok met een werkblad van minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer en een vast ingebouwde kookgelegenheid.

Als je camper overigens niet aan de afmeting voldoet, maar wel een hefdakje heeft waarmee je een hoogte van 170 cm kunt creëren over een lengte van 100 cm, dan is het goed. Bij oude Volkswagenbusjes wordt er ook rekening gehouden met het feit dat de motor achterin zit.

Gordels en het aantal passagiers

Of en waar gordels aanwezig moeten zijn in je camper, hangt af van de leeftijd van het voertuig. Bij nieuwe campers staat er op het kentekenbewijs hoeveel zitplaatsen er zijn. Die plaatsen zijn voorzien van een gordel en dus alleen die plaatsen mogen worden gebruikt tijdens het rijden.

In oude(re) campers staat het aantal zitplaatsen vaak niet op het kentekenbewijs. Het kan ook zijn dat de oudere campers zitplaatsen hebben die wel bedoeld zijn als zitplaats tijdens het rijden, maar die geen gordel hebben. Vroeger was dat niet verplicht. Hanteer bij zulke campers dat eerst alle plekken met gordel gebruikt worden en daarna pas de andere.

Maximaal toegestane lading

De meeste campers hebben een maximaal toegestane lading van 3,5 ton. Dit staat aangegeven op het kentekenbewijs. Als op het inschrijvingsbewijs staat dat de toegestane maximum massa meer dan 3500 kg bedraagt, heeft de bestuurder het groot rijbewijs (C1) nodig. Houd wel rekening met deze toegestane lading. Soms worden er controles uitgevoerd waarbij je kans hebt op een bekeuring of de eis kunt krijgen om de lading te lossen.

APK en Wegenbelasting

Vergeet ook niet dat ook je camper APK gekeurd moet worden. De Algemene Periodieke Keuring is een Europees wettelijk verplichte keuring en bevordert de veiligheid op de weg omdat je zeker weet dat jouw camper -maar ook campers en auto’s van anderen- regelmatig worden gecheckt . Daarnaast is het er ook voor het bevorderen van het milieu. De APK mag alleen uitgevoerd worden door een erkend bedrijf.

Ook goed om te weten is dat er voor campers een kwarttarief van de wegenbelasting geldt. Daarnaast kun je je camper ook laten schorsen als je hem zelf niet vaak gebruikt. Al zijn er tegenwoordig ook een aantal websites die je helpen bij het verhuren van je camper.

Onderweg met een camper in Nederland

Verkeersregels campers Nederland

Als je met je camper door Nederland rijdt, moet je je natuurlijk ook aan een aantal verkeersregels houden. Allereerst is het goed om te weten wat de snelheidsregels zijn; die zijn voor campers niet anders dan voor auto’s. Buiten de bebouwde kom rijd je 80 km per uur en op de snelwegen geldt een maximumsnelheid van 130 km per uur. Let wel op: als je in een camper rijdt van meer dan 3,5 ton, dan is in sommige gevallen de maximumsnelheid 80 km per uur.

Milieuzones Nederland

In Nederland zijn er vier steden met een milieuzone; Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Arnhem. Het doel van zo’n zone is om de luchtkwaliteit aan de gestelde normen te laten voldoen. In de zones is de toegang voor vervuilende voertuigen beperkt. Campers vallen vaak onder die vervuilende voertuigen. De regels verschillen een beetje per stad.

  • In Amsterdam mogen dieselvoertuigen van voor 1 januari 2005 en benzinevoertuigen van voor 1 juli 1992 de stad niet in.

  • In Utrecht geldt een verbod voor dieselvoertuigen van voor januari 2001.

  • Arnhem heeft vanaf januari 2019 een milieuzone met een verbod voor dieselvoertuigen van voor 2004.

  • Rotterdam is niet toegankelijk voor dieselvoertuigen van voor januari 2001 en benzinevoertuigen van voor juli 1992. Rijd je de zone toch in, dan kun je rekenen op een boete van 230 euro.

Overnachten in de camper

Het is ook goed om te weten waar je mag overnachten in Nederland. Met een camper is het best aantrekkelijk om te gaan wildkamperen, maar dat is bij wet verboden. Bij overtreding kun je rekenen op een boete van rond de 140 euro. Gelukkig zijn er heel veel mooie plekken om te kamperen.

Zo zijn er in Nederland heel veel camperplaatsen die te vinden zijn met de app Campercontact. Ook zijn er natuurlijk veel campings. Verder zijn er natuurkampeerterreinen. Deze terreinen midden in de natuur hechten vaak veel waarde aan natuurbehoud.

Camper parkeren voor de woning

Ook goed om te weten is dat je camper vaak maar maximaal drie dagen bij je huis geparkeerd mag staan. De meeste Nederlandse gemeenten volgen de voorstel-apv van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarin staat dat voertuigen langer dan 6 of hoger dan 2,4 meter niet langer dan drie aaneengesloten dagen aan de openbare weg geparkeerd mogen staan.

Vaak is het dus het beste om je camper in een stalling te zetten als je er geen gebruik van maakt. Parkeren op eigen terrein is ook een optie, maar veel gemeenten kunnen dat ook verbieden als het ontsierend is voor het straatbeeld.

Onderweg met een camper in Nederland