Schade aan de camper voorkomen en oplossen

Rijden in een camper is makkelijker dan je denkt

Als je gewend bent aan autorijden en je bewust bent van de verschillen, gaat het zeker lukken. Dit zijn de belangrijkste verschillen:

  1. Hij is breder. Een camper is gemiddeld 20 tot 50 cm breder dan een auto
  2. Hij is hoger. Tot wel 3 meter. Let op bij kleine viaductjes en bomen of balkonnetjes vlak langs de weg.
  3. Hij is zwaarder. Ga in de bergen in dezelfde versnelling naar beneden als naar boven en rem zo min mogelijk.
  4. De achterkant zwenkt uit. Ga je linksaf dan gaat de achterkant eerst een klein beetje naar rechts.
  5. Je ziet achter niet alles. Zelfs met een goede camera heb je niet genoeg zicht. Laat altijd iemand buiten, achter de camper opletten.

 

Hoe werkt het eigen risico?

Elke verhuurder hanteert een eigen risico bij schade. Meestal is dit circa €1.000. Op je huurovereenkomst staat het exacte bedrag. Dit eigen risico kan in rekening worden gebracht in de gevallen waarin de verhuurder (financiële) schade ondervindt zoals bijvoorbeeld:

  1. Schade aan de camper door een aanrijding
  2. Schade aan een tegenpartij
  3. Schade aan of in de camper door het gebruik. Bijvoorbeeld een beschadigde tafel omdat daar iets op is gevallen.

Indirecte kosten zijn niet te claimen door de verhuurder. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan gemiste inkomsten, een verhoging van zijn verzekeringspremie of waardevermindering na een reparatie.

Let op: Het eigen risico geldt per schade. Je maakt eenmaal de borg over. Als je twee of meer schades hebt, kan je meerdere keren het eigen risico aangerekend worden en moet je bijbetalen.

Wat te doen bij schade?

Er kan natuurlijk altijd iets mis gaan. Dat kan bij jezelf gebeuren en dat kan door een ander gebeuren. Bij kleine problemen waar je geen hulp voor nodig hebt, informeer je alleen de verhuurder. Doe dit wel direct, zodat hij al maatregelen kan treffen voor eventueel de huurder die na jou met de camper op stap gaat.

Bij een daadwerkelijke aanrijdingen of pech onderweg bel je de alarmcentrale die op het GoForm staat. Staat daar geen nummer op, bel dan de verzekeraar die op de groen kaart staat.

In het volgende overzicht kun je zien wat er gebeurt in geval van problemen:

Situatie Wie regelt het? Wie betaalt het?
Pech onderweg Alarmcentrale Verzekeringsmaatschappij
Aanrijding veroorzaakt door huurder Alarmcentrale Huurder (eigen risico) +
verzekeringsmaatschappij
Aanrijding veroorzaakt door derde Alarmcentrale Verzekeringsmaatschappij
Lekke band Huurder/Alarmcentrale Huurder
Motor/technische problemen Huurder/Alarmcentrale Verhuurder*
Beschadigingen in het interieur Verhuurder Huurder (eigen risico) +
verzekeringsmaatschappij
Uitval campervoorziening Huurder: voor een koelkast,verwarming of iets dergelijks is vaak een losse versie te koop voor onder de €100,- Verhuurder*

* alleen bij verwijtbaar gedrag van de huurder kan dit op de huurder verhaald worden

Hoe wordt schade na terugkomst geregeld?

Eventuele "naheffingen" worden door de verhuurder via de website opgegeven en na jouw akkoord van de borg ingehouden. Via het platform kun je met elkaar communiceren als je vragen hebt over een naheffing of bijvoorbeeld nog een afrekening wilt doorsturen. Dit gaat allemaal eenvoudig en overzichtelijk via de website.

Wat doet Goboony als de huurder en verhuurder het niet eens worden?

Goboony is niet aanwezig bij de overdracht van de camper. Op het moment dat wij je moeten helpen of beslissen over de borg, dan kunnen we dat alleen doen op basis van de aangeleverde bewijzen. Volg bij problemen de volgende stappen:

  1. Maak foto’s van de situatie.
  2. Zorg samen met de verhuurder dat alle schade of andere naheffingen op het GoForm staan, eventueel met je eigen commentaar.
  3. Teken beiden het GoForm.
  4. Verzamel bewijs voor de punten waarover je het niet eens bent met elkaar.
  5. Nadat je met elkaar hebt overlegd en naar elkaars argumenten en voorstellen hebt geluisterd, kun je contact opnemen met de support afdeling van Goboony.
  6. Beiden worden jullie in de gelegenheid gesteld om je eis per mail in te dienen met alle bewijsstukken die je hebt.
  7. Goboony zal op basis van jullie beiden visies en bewijzen binnen een week een uitspraak doen over de afwikkeling van de borg.

Goboony beslist over de borg, maar is geen directe partij in het huurcontract en kan geen juridische uitspraken doen. 
Wij bekijken alle aangedragen kostenposten zorgvuldig om te verifiëren of deze redelijk en voldoende aangetoond zijn. Wij handelen alle schades en andere naheffingen af naar redelijkheid en billijkheid. We hebben inmiddels best veel ervaring en kunnen 99% van alle vraagstukken vlot oplossen.

Ontvang € 35,00 reistegoed door schadevrij te rijden

Breng je de camper gewoon weer helemaal intact terug, dan krijg je van ons een no claim voucher ter waarde van € 35,00. Het maakt niet uit of je een weekendje bent weggeweest of 3 weken. Wij willen iedereen belonen die zorgvuldig omgaat met de spullen van een ander!

Fijne reis