Zelf een camper bouwen: wet- en regelgeving

9 juni 2021 in Camper- en campingtips, Campertips en -weetjes , Voor reizigers, Camper bouwen & Voor campereigenaren

Ben je van plan om zelf een camper te bouwen? Dan is het belangrijk om te weten dat je niet helemaal vrij bent om dit volledig naar eigen wens te doen. Aan het einde van de rit dient je busje namelijk te worden gekeurd door de RDW. Om door die keuring te komen, moet je je aan de door de RDW gestelde inrichtingseisen voor kampeerauto’s houden. Ook de Belastingdienst stelt eisen aan de inrichting van een camper. Daarom vertellen Kay en Esther, oprichters van het camperbouw blog by NOMADS, jou in deze blog alles wat je moet over de wet- en regelgeving rondom zelfbouw campers! Zo voorkom je verrassingen achteraf ;) 

RDW inrichtingseisen en keuring

Wanneer je van een bus een camper bouwt, ben je verplicht deze te laten keuren door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Tenminste, als je het via de officiële weg wil doen. Het grote voordeel van camper registratie is dat je in aanmerking komt voor het voordelige motorrijtuigenbelasting tarief (waarover verderop in dit artikel meer). Toch kiezen sommige eigenaren ervoor om hun camper geregistreerd te laten staan als bedrijfswagen, maar dit is niet toegestaan tenzij je kunt aantonen dat je de camper ook bedrijfsmatig gebruikt. Hieraan zijn wel specifieke regels verbonden waar we hier niet dieper op ingaan. Voor België gelden er overigens weer andere regels wat betreft campers. 

Tijdens de RDW-keuring wordt er vooral gekeken naar de aangebrachte wijzigingen in het voertuig ten behoeve van de camper. Om door de keuring te komen dient je camper te zijn voorzien van:

  • Zitplaatsen en een tafel. De tafel mag eventueel weg te halen zijn;
  • Een bed. Deze mag eventueel worden gemaakt met behulp van de zitplaatsen;
  • Een kookgelegenheid;
  • Mogelijkheden om spullen op te bergen;
  • De voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.

Laatstgenoemde is vooral van belang voor je eigen veiligheid. Het laatste wat je wil is dat onderdelen tijdens het rijden door de bus kunnen vliegen. Zet alles dus goed vast! En schuur scherpe randen rondom het zitgedeelte weg. Deze vormen namelijk een verhoogd risico tijdens een ongeval. Sommige keurmeesters zijn hier ook erg streng in!

Tip: Check de inrichtingseisen van de RDW op hun website zodat je zeker weet dat je de meest up-to-date eisen hebt.

Goboony camper bouwen wet- en regelgeving

Extra zitplaatsen en draaiplateaus

Het aantal zitplaatsen dat op een kenteken staat vermeld betreffen het maximale aantal personen die je mag vervoeren tijdens het rijden met jouw camper. Wil jij extra zitplaatsen creëren in jouw camper? Dan dienen deze te worden gekeurd door de RDW. De gestelde eisen hangen af van het jaartal waarop jouw bus voor het eerst in het verkeer is gekomen. Lees hier alles wat je moet weten over extra zitplaatsen in de camper.

Ben je van plan draaiplateaus te installeren onder je voorstoelen, omdat je deze stoelen mee wil laten tellen als de benodigde zitplaatsen? Wees je er dan van bewust dat hier zeer kritisch naar wordt gekeken tijdens de keuring. Officieel moet je zelfs een veiligheidscertificaat laten zien die specifiek voor jouw bus en jaartal is bedoeld. Deze dien je zelf op te vragen bij de fabrikant. Daarom wordt er veelal gekozen om tijdelijke zittingen te plaatsen en de draaiplateaus na de keuring te plaatsen. Wij raden je aan om telefonisch contact op te nemen met de RDW en te overleggen over de opties.

Goboony camper bouwen wet- en regelgevingVanwege de strenge regelgeving hebben wij extra zitplaatsen in onze camper laten plaatsen door een professionele partij.

BPM

BPM staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen. Wanneer je een bestelwagen ombouwt tot camper, ben je 17,5 jaar BPM-plichtig. Campers behoren namelijk tot de categorie personenauto's en hierover dient BPM te worden afgedragen. Dit geldt ook voor bussen die uit het buitenland worden geïmporteerd. 

Hoevel BPM moet je betalen?

Hoeveel BPM je moet betalen, is afhankelijk van de netto catalogusprijs (verkoopprijs excl. BTW), de leeftijd van het voertuig en de brandstof waarop hij rijdt. Hoe ouder de bus, des te lager de resterende BPM. Dit komt omdat elke maand na afgifte van het kentekenbewijs, BPM in mindering wordt gebracht middels een afschrijvingspercentage uit de forfaitaire tabel. Met name voor bussen van 5 jaar of ouder is de BPM aanzienlijk lager. Meer informatie over BPM en hoe je deze kunt berekenen vind je hier. 

Goboony camper bouwen wet- en regelgeving

Voordelig motorrijtuigen tarief voor campers

Wanneer jouw bus is geregistreerd als camper, kun je in aanmerking komen voor het zogeheten kwarttarief. Daarmee ontvang je 75% korting op je wegenbelasting! Om hiervoor in aanmerking te komen te voldoen aan de fiscale inrichtingseisen. Deze zijn te lezen op de website van de Belastingdienst.

Overige wet- en regelgeving rondom campers

Naast de inrichtingseisen van de RDW en de Belastingdienst dien je ook rekening te houden met het gewicht van de buscamper en het daarbij benodigde rijbewijs. Ook dient jouw gasvoorziening te voldoen aan bepaalde eisen.

Wil je voordat je een camper gaat ombouwen eerst eens ervaren hoe het is? Huur eens een buscamper via Goboony of lees hoe je de camper indeling van je dromen maakt en laat je inspireren door andere zelfbouw campers! Liever gelijk aan de slag met een camper bouwen? Bekijk deze 7 tips die jou direct op weg helpen