Desi en Leroy - Een roadtrip door Europa, voorbereidingen en weekend tripjes

2 juli 2019 in Bestemmingen, Camper- en campingtips, Voor reizigers, Europa, Nederland & Reisverslagen

Na maanden zoeken naar de camper van onze dromen, hebben we in maart de sleutels mogen ontvangen van een knalblauwe Citroën C25E uit 1984. We hadden nog zo besloten om met onze twee linkerhanden niet te kiezen voor een oud beestje, maar het was liefde op het eerste gezicht en daar doe je helaas niks aan. Helemaal heppiedepeppie zijn we vol enthousiasme begonnen met het opknappen van onze nieuwste aanwinst, het voorbereiden van de reis en zijn ook al de eerste mini vakanties een feit. Benieuwd naar de camper, de reis en misschien ook een beetje naar ons? Lees snel verder.

Goboony Desi Leroy Camper Conversion tripjes in NL

De kersverse eigenaren achter deze knalblauwe camper

Er was eens heel lang geleden in een land hier ver vandaan……. Oké, een sprookjes moment kun je onze semi-dronken ontmoeting van bijna 13 jaar geleden tijdens de Zomerfeesten in Nijmegen misschien niet noemen, maar is er wel één die we niet snel zullen vergeten. Piepjong, wat grijze haren minder en nog helemaal niet bezig met het ontdekken van de rest van de wereld. Op slag verliefd en sindsdien onafscheidelijk. 2 jaar na onze ontmoeting besloten we samen te gaan wonen en al vrij snel werd ook onze hilarische mopshond aan “het gezin” toegevoegd (nu bijna 10 jaar). Waar wij waren, was ook onze hond Buddha. Tot vervelens toe. De hond gaat altijd mee; in een rugzak, op de fiets, naar het strand, feestjes en weekendjes weg.

In het begin waren we totaal niet bezig met reizen, totdat Leroy 5 jaar geleden de stranden van Maleisië voorbij zag komen. Het werd onze eerste verre reis. Bij aankomst waren we verkocht. Wat is de wereld mooi. Sindsdien hebben we verschillende verre reizen en talloze stedentrips gemaakt. Twee jaar later vertrokken we zelfs voor 6 maanden naar Azië, altijd met een backpack. De hond moesten we achterlaten met heel veel verdriet. Dus dit keer een nieuw plan, gaan de backpacks in de kast, hebben we een nieuwe bestemming en de hond die mag mee.

Goboony Desi Leroy Camper Conversion tripjes in NL

De aanschaf van de camper

De route was al 10 keer aangepast en Pinterest stond ondertussen vol met DIY campertips. Er ontbrak alleen nog één essentieel ding: de camper. Na maanden rondspeuren en verschillende teleurstellende ritjes, vonden we dan eindelijk de camper van onze dromen. Het was liefde op het eerste gezicht. Het perfecte huis op wielen. Onze onderhandelvaardigheden verdwenen als wolken voor de zon. We moesten hoe dan ook deze camper hebben. Vele bakjes koffie later, vertrokken we weer richting huis dit keer met een camper. Yes! Het opknappen kon beginnen.

Opknappen van de camper

De bus was door de vorige eigenaren met heel veel liefde en zorg behandeld, toch moest er nog wel het één en ander gebeuren. In de afgelopen 35 jaar was er weinig aan het interieur van de camper gedaan. De weken die volgden stonden voor ons in het teken van de camper. Waarschijnlijk kon het 10x sneller en een stuk efficiënter, maar dit onhandige klusteam is ontzettend trots op het eindresultaat.

Eerste stap: alles moet eruit!

Na een middagje slopen, poetsen en schuren is de camper helemaal klaar voor een nieuwe start. Alleen het keukentje en wat kastjes hebben we laten staan.

Het bed

Het originele bed had een afmeting van 120 x 160 cm. Voor Leroy en zijn 2 meter lichaam, veels te klein. Na wat avondjes brainstormen was het plan voor het uitklapbed klaar. De camper bestaat nu uit één lange bank van 210cm die we kunnen uitklappen en aan de rechterzijde, naast het keukentje, een klein bankje van 120 cm. In het midden hebben we een tafel gemaakt die tevens dient als bedframe. Overdag kunnen we gezellig zitten en ‘s avonds hebben we binnen een paar tellen een fijn en comfortabel bed.

Het bed bestaat uit twee delen, zodat we ook een deel kunnen laten staan, maar toch bij het keukentje en de kasten kunnen.

Opbergruimte

Aan beide kanten hebben we onder de bankjes meer dan voldoende ruimte om spullen op te bergen. Ook hebben we opbergruimte onder en boven het keukentje voor etenswaren, bestek, borden etc. Aan de linkerkant hebben we zelf een bovenkastje gemaakt waar we kleding en overige items in kwijt kunnen. Daar aansluitend hebben we een plank gemaakt voor wat extra opbergruimte. De topper voor op het bed kunnen we precies kwijt boven de bestuurder.

De wanden, vloer en achterwand

Achterin de bus hebben we een kleine achterwand van houten latjes gemaakt. Hier kunnen we o.a. de tafel aan bevestigen. De wanden van de bus waren bekleed met vilt. We hebben een deel schoongemaakt en laten hangen. Aan de linkerkant hebben we het vilt weggehaald en een jungle behangetje geplakt. Super makkelijk en het ziet er meteen een stuk gezelliger uit. Voor de vloer hadden we nog laminaat liggen en die pasten perfect in de bus. Voor de achterwand van het keukentje hebben we speciaal keukenbehang van de behangfabriek gebruikt. Het behang wordt op maat gemaakt en kan gewoon met een doekje worden afgenomen. Super handig.

Goboony Desi Leroy Camper Conversion tripjes in NL

We zijn al een heel eind, maar er staan nog wel een paar klussen op de planning. Zo moeten we de gordijntjes nog afmaken en wordt het keukenblad nog aangepakt.

Plan de campagne

No plan, is the best plan. Onze route staat dan ook niet vast. Wel hebben we een aantal bestemmingen die we ontzettend graag willen bezoeken, zoals Portugal, Montenegro, Kroatië, Slovenië, Italië en Servië. We willen niet te veel plannen, maar vooral genieten van de vrijheid. Ook is de route afhankelijk van het weer. Het liefst willen we natuurlijk geen regen, maar ook voor de hitte moeten oppassen. Niet alleen voor onszelf, maar vooral ook voor de hond. Komen we een mooi plekje tegen, dan blijven we lekker hangen. Is het helemaal niks, dan rijden we lekker door. 1 ding staat wel vast: we vertrekken midden juli.

Goboony Desi Leroy Camper Conversion tripjes in NL

De eerste kampeertrips zijn een feit

Na weken klussen, hebben we gelukkig ook nog tijd gehad voor een paar leuke weekendjes weg waar we het camperleven alvast een beetje konden testen.

Gezelligheid bij Camping Bij Ons in Groesbeek

Dat je voor de mooiste plekjes in Nederland niet ver hoeft te reizen bewijst Camping Bij Ons. Voor onze eerste kampeertrip vertrokken we namelijk helemaal naar Groesbeek wat ongeveer 30 minuutjes “bij ons” vandaan ligt. Voor de eerste keer de luifel opzetten, het bed opmaken, koken in de camper…. wat was het fijn om na alle klusweekendjes eindelijk te mogen genieten van de bus.

Camping Bij Ons ligt in het buitengebied van Groesbeek. Naast 40 kampeerplekken, kun je ook overnachten in een bijzondere accommodatie, zoals een tipi of een pipowagen. Er heerst een heel fijn sfeertje, de camping is brandschoon en super hip.

Festival Sferen bij de Lievelinge in Vuren

Camping de Lievelinge in Vuren is een lieveling van velen, en dat is zeker niet zonder reden. Het is een gezellige georganiseerde chaos. Een bonte verzameling aan spullen, accommodaties en vrolijke kleurtjes. Kinderen (en wij stiekem ook) kunnen knuffelen met varkens in de kinderboerderij. Ook is er een leuk restaurant, een ouderwetse zweefmolen, prachtig water waar je kunt zwemmen en een KidsLab.

Goboony Desi Leroy Camper Conversion tripjes in NLGoboony Desi Leroy Camper Conversion tripjes in NL

Genieten van de natuur in de Ardennen bij Camping L’Eau Rouge in Stavelot

Voor onze derde trip besloten te gaan kamperen in de Ardennen, bij camping L’Eau Rouge in Stavelot. Een eenvoudige groene camping aan een klein kabbelend riviertje. De camping ligt op een centrale plek, omringd door pittoreske dorpjes en is de ideale plek om mooie wandelingen te maken of voor fietstochten.

Nachtje aan het strand

Aangezien de temperaturen in Nederland flink hoog oplopen de afgelopen dagen, besloten we de hitte in het oosten te ontvluchten en spontaan een nachtje aan het strand te boeken bij Camping Kijkduin. Lekker aan het strand en ook nog eens hondvriendelijk.

De volgende keer is de camper hopelijk helemaal ready to go en zijn we klaar om te gaan. Je kunt in de tussentijd ook meer lezen op Desi haar blog foedsie.nl