De beslissing om te verhuren

Vanwege onze geavanceerde website komen er veel potentiële huurders en is een verhuurovereenkomst makkelijk en goed geregeld. Wij regelen alles om jou te helpen met het verhuren van je camper op de momenten dat deze stil staat.

Wij regelen alles zodat jij dat niet hoeft te doen. Hiernaast verdien je met ons je kosten aan je camper, of meer, terug.

Op Goboony staan campers in alle soorten en maten. En realiseer je vooral dat jouw camper nooit té nieuw, té oud, té groot, of té klein is. Voor iedere camper zijn geïnteresserde huurders te vinden. Alles kan, zolang hij maar veilig is.

Kijk ook even op ons blog: Is mijn camper geschikt om te verhuren?

Verhuren op Goboony is simpel! Dit zijn de stappen waar je als verhuurder mee te maken krijgt als je besluit te gaan verhuren.

1. Je maakt een profiel aan
1. Als je een camper wilt adverteren klik je op Verhuur je camper. Voordat je een camper kunt adverteren moet je je profiel voltooien. Zo kan de huurder iets meer over jou als verhuurder te weten komen voordat hij besluit een reserveringsaanvraag te doen.

2. Je maakt een advertentie aan
Doorloop 3 stappen om je advertentie aan te maken.
In 3 makkelijke stappen kun je een advertentie voor je camper aanmaken. In stap 1 worden de eigenschappen van je camper gevraagd, hoe deze verzekerd is en hoe pechhulp en vervangend vervoer is geregeld. In stap 2 vragen we je mooie foto's van de camper te uploaden. In stap 3 geef je tarieven en het minimaal aantal verhuurdagen op. Als je daarna akkoord gaat met de voorwaarden is je advertentie aangemaakt.

3. Je slijpt je advertentie fijn
In je dashboard (ga naar 'Mijn Camper') kun je er nog voor kiezen om je camper uitgebreider te beschrijven of aanpassingen te doen in je advertentie. Je kunt bijvoorbeeld reeds verhuurde perioden invullen, schoonmaakkosten opgeven, andere annuleringsvoorwaarden kiezen, enzovoorts. Je kalender hoef je hierna niet meer aan te passen. Deze wordt met elke boeking automatisch bijgewerkt.

4. Je ontvangt Reserveringsaanvragen
Reizigers kunnen je camper nu reserveren. Je camper is nu vindbaar voor reizigers en zij kunnen een reserveringsaanvraag doen. Als je een reserveringsaanvraag krijgt word je daar via e-mail van op de hoogte gesteld. Zorg dat je snel (binnen 24 uur) reageert. Reizigers waarderen een snelle reactie en je maakt meer kans dat je goed wordt gereviewed. Als je nog aanvullende vragen hebt, dan kun je een reiziger ook een bericht sturen.

5. Je beslist zelf welke aanvragen je accepteert
Je hebt als verhuurder 24 uur de tijd om een aanvraag te beantwoorden. Je ontvangt hierover een e-mailt.
Als je de aanvraag accepteert, dan ontvangt de huurder een betalingsverzoek. Als je een aanvraag weigert, dan vervalt de aanvraag. In beide gevallen ontvang je zelf ook een bericht via de e-mail en staat het bericht in je dashboard op de website van Goboony.

6. De reiziger betaalt online via Goboony
De reiziger krijgt na acceptatie een betalingsverzoek voor een eerste aanbetaling van 50% van het boekingsbedrag. Reizigers kunnen betalen met iDeal (in België met Bancontact/Mister Cash) of creditcard. Het bedrag komt binnen op de derde rekening van Goboony. Dus daar staat het veilig!
Huurders ontvangen 3 weken voor de sleuteloverdacht een nieuw betalingsverzoek om de overige 50% van het boekingsbedrag te voldoen. Als de sleuteloverdracht binnen 3 weken zal plaatsvinden dan moet het gehele boekingsbedrag direct worden betaald.

7. Jullie ontvangen het Goform
Ongeveer een week voor vertrek ontvang je van ons het Goform. Dit is een formulier waar je samen met de huurder onder andere de al aanwezige schade kan noteren. Je ontvangt tevens alle contactgegevens van de huurder, zodat je elkaar makkelijk kunt bereiken. Je kunt natuurlijk ook nog steeds via Goboony blijven communiceren!

8. De sleuteloverdracht
Op de dag van vertrek doe je de sleuteloverdracht, zoals afgestemd en afgesproken met je reiziger. Je vult samen met de reiziger het GoForm in voor het vastleggen van de kilometerstand, schades en afspraken over het inleveren.

9. De uitbetaling
Belangrijk natuurlijk! Als de sleuteloverdracht goed is verlopen dan maken wij 24 uur later het geld aan je over!

10. Terugkomst
Bij terugkomst loop je samen langs de camper. Mochten er kleine schades zijn ontstaan dan neem je met ons contact op. Wij houden de borg dan nog even vast. Maar in veel gevallen gaat het goed, en storten wij de borg terug aan de huurder.

Samen met onze verzekeringspartners zorgt Goboony dat je veilig je camper aan iemand anders mee kunt geven. De verzekering dekt in principe alle risico’s die komen kijken bij verhuur en biedt je huurder ook nog eens pechhulp in heel Europa en vervangend vervoer als dat nodig is. Zorgeloos verhuren, daar gaat het ons om.

Lees meer over de verzekering in Nederland.

of

Lees meer over de verzekering in België.

Het huurcontract bestaat uit 2 delen: de algemene voorwaarden van Goboony en de huurdetails.

De huurdetails zoals de prijs, huurperiode, vrije kilometers, etc. liggen allemaal vast in de afspraak die je via de website maakt. Dit wordt bevestigd via email.

Nee. De belastingdienst stelt dat bij bedrijfsmatige verhuur het "halftarief" geldt. Zolang de verhuur dus niet bedrijfsmatig is, betaal je het "kwarttarief"

Voor Nederland geldt het volgende:

BTW
De belastingdienst kan verhuur als zakelijk zien (ongeacht of u een bedrijf hebt) en dan moet je BTW afdragen. Echter de "kleine ondernemersregeling" stelt je vrij als je minder dan €1.883 BTW per jaar moet afdragen. Dit staat gelijk aan huurinkomsten (minus gemaakte kosten) van €8.966 per jaar. Verhuurders komen hier in de regel niet aan.

Inkomstenbelasting
Er is geen specifieke regel die aangeeft hoeveel je mag bijverdienen. Andere deelplatformen zoals Snappcar en Airbnb hanteren € 5.000-6.000 WINST (dus onder aftrek van je kosten) als grens.

Wegenbelasting
De belastingdienst stelt dat bij bedrijfsmatige verhuur het "halftarief" geldt. Zolang de verhuur dus niet bedrijfsmatig is, maar particulier, betaal je het "kwarttarief".

Voor België geldt het volgende:

Volgens de Belgische belastingdienst mag je tot € 5.000 bruto bijverdienen. Op je inkomen wordt een kostenforfait van 50% toegepast. De overheid heft daarna op het netto-inkomen 20% belastingen. In totaal resulteert dat op 10% belasting in totaal. Verdien je meer geld, dan tel je de volledige extra inkomen bovenop je beroepsinkomen. Daar betaal je dus de reguliere belastingtarieven op.

Goboony is een community marktplaats voor unieke campers. Je bent van harte welkom om je camper op onze site te adverteren, zolang je voldoet aan de volgende criteria.
Door een camper ter beschikking te stellen garandeer je dat de camper:
a. Voldoet aan alle basis veiligheidseisen;
b. Voldoet aan de definitie “kampeerauto” zoals gesteld door het RDW (of DIV);
c. Volledig jouw eigendom is;
d. Regulier onderhoud heeft gehad zoals door de fabrikant geadviseerd;
e. APK gekeurd is en je beschikt over het APK bewijs voor de periode dat de camper verhuurd zal zijn;
f. Minimaal WA verzekerd (BA verzekerd voor België) is en alle belastingen, zoals wegenbelasting, zijn betaald;
g. Voorzien is van een Nederlands (of Belgisch) kenteken en geregistreerd is bij het RDW (of DIV in België) in Nederland;
h. Vrij is van gebreken en schade, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen met de huurder;
i. Voldoende vloeistoffen bevat (zoals motorolie, remolie, koelvloeistof etc.) tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen met de huurder;

Als we ontdekken dat een camper strijdig is met onze richtlijnen kan Goboony naar eigen goeddunken het account van de verhuurder beperken, opschorten, deactiveren of verwijderen. Lees alsjeblieft onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie en voorwaarden over het adverteren van je ruimte op Goboony.

We willen natuurlijk niet dat onze reizigers voor verrassingen komen te staan. Daarom moeten campers die via Goboony te huur aangeboden worden aan de volgende eisen voldoen:
- de verhuurder moet uiteraard de eigenaar van de camper zijn;
- de camper is goed onderhouden, en is geschikt om veilig deel te nemen aan het verkeer;
- de camper is APK gekeurd en de APK is niet verlopen;
- de wegenbelasting is betaald en de camper is schoon.
- de camper is WA, WA + Beperkt casco, of WA +Volledig Casco (all risk) verzekerd; (In België respectievelijk BA, Kleine Omnium of Grote Omnium)
- de camper beschikt over nationale of internationale pechhulp. Tenzij er wordt aangegeven dat de reiziger eventuele pechhulp zelf moet verzorgen;
- de camper beschikt over nationaal of internationaal vervangend vervoer. Tenzij er wordt aangegeven dat de reiziger vervangend vervoer zelf moet verzorgen.

Groene kaart
Tot 1972 was het verplicht in Nederland om de groene kaart in de auto te bewaren. Vandaag de dag is dit niet meer het geval. In sommige landen is het in bepaalde situaties nog wel verplicht om de originele groene kaart in de auto te hebben. Wij adviseren je om het origineel in de camper te leggen.

Kentekenbewijs
De bestuurder van een motorvoertuig is verplicht het originele kentekenbewijs op eerste vordering van een politieambtenaar te tonen. Het tonen van een kopie van het kentekenbewijs is niet toegestaan, dus het originele kentekenbewijs moet in de camper aanwezig zijn.

APK Keuringsbewijs
In Nederland hoef je het keuringsrapport niet meer bij je te hebben. In het buitenland kan er nog wel om worden gevraagd. Je kunt hem dus het beste bij het kentekenbewijs in de camper leggen.

Door het accepteren van onze Algemene Voorwaarden en het aanmaken van een advertentie verklaar je dat je de lokale wetten en regels zult naleven.

Als verhuurder heb je vast een aantal voorwaarden waar een huurder aan moet voldoen. Zo kun je een minimumleeftijd en benodigd rijbewijs opgeven. Maar je kunt ook aangeven of er in je camper gerookt mag worden, of dat je huisdieren toestaat. Om dit in te stellen ga je naar Mijn Campers en kies je vervolgens in het menu links voor boekingsvoorwaarden.

Heb je naast de Algemene Voorwaarden die Goboony stelt nog aanvullende voorwaarden, neem die dan op in de Huisregels.

Wij gunnen iedereen de vrijheid van een camper. Hoe meer, hoe beter. Mits ze aan de voorwaarden voldoen. Ook verhuurbedrijven kunnen een profiel aanmaken en adverteren. Heb je speciale wensen of suggesties voor samenwerking, neem dan gerust contact met ons op.

In 5 minuten kun je je advertentie online zetten. Belangrijk is dat je leuke foto’s van je camper hebt waarop goed te zien is wat er allemaal op en aan zit. Hierna kun je al direct aanvragen ontvangen. En over het algemeen geldt dat er meer vraag dan aanbod is. Dus als je een redelijke prijs vraagt, is de kans groot dat je al binnen een week je eerste aanvraag ontvangt.

Ja, dat is geen enkel probleem. Je kunt er voor kiezen om zelf het contact met de huurders te onderhouden, maar je kunt ook vragen of je verhuurbedrijf de huuraanvragen via Goboony wil afhandelen. Je kunt er zelfs voor kiezen om alles aan Goboony uit te besteden.

Zie voor meer info: https://www.goboony.nl/info/goboony-camperhotel

Goboony breidt zich inmiddels uit in het buitenland en daardoor krijgen we ook regelmatig huurverzoeken van toeristen die Nederland of België bezoeken. Je beslist zelf of je ook aan hen wilt verhuren. Je advertentie is al automatisch vertaald voor toeristen, maar de conversatie zal veelal in het Engels plaatsvinden. Als je hierbij hulp nodig hebt, kun je altijd contact opnemen met het Goboony supportteam via [email protected].

Nee, dat hoeft niet. Als je geen tijd hebt om de verhuur zelf uit te voeren, dan kun je je camper stallen in het "Goboony Camperhotel". Je camper wordt dan voor je verhuurd en je hebt er geen omkijken meer naar. Uiteraard kun je wel zelf beschikken over de camper wanneer je dat wilt.

Zie voor meer info: https://www.goboony.nl/info/goboony-camperhotel

Tarieven

Afhankelijk van je camper en hoe vaak je er zelf mee op reis gaat kun je er € 5.000 tot € 10.000 per jaar mee verdienen.

Het camperseizoen loopt in Nederland van begin april tot eind oktober, in totaal circa 25 weken. In juli en augustus is de vraag erg groot, maar ook daarbuiten gaan veel mensen met een camper op reis. Weekopbrengsten variëren van € 350 tot € 1000.

Bij Goboony bepaal je zelf je tarieven. Om een idee te krijgen van de marktprijzen kun je op de site kijken naar vergelijkbare campers die vaak verhuurd worden.

Start bij voorkeur met het bepalen van je hoogseizoentarief (juli en augustus) en reken circa 60-70% van dit tarief voor het middenseizoen (juni en september) en ongeveer 50-55% voor het laagseizoen (de rest van het jaar).

Als beginnende verhuurder kun je het beste voor een iets lager tarief kiezen dan de vergelijkbare campers, aangezien reizigers je advertentie zullen vergelijken met reeds beoordeelde advertenties. Als je eenmaal een paar recensies hebt ontvangen, zou je stapsgewijs kunnen beginnen met het verhogen van je prijs.

Kijk ook even op ons blog: Welke prijs moet ik voor mijn camper vragen?

Je kunt een aangepaste prijs voor specifieke periode invoeren. Ga naar het menu en selecteer Mijn Campers. Klik links in het menu op Tarieven. Onder het kopje Seizoensgebonden tarieven vind je de knop Tarief toevoegen. Vervolgens geef je de startdatum, einddatum, dag- en weekprijs van deze periode in.

Bekijk hier het instructie filmpje voor het instellen van seizoensgebonden tarieven.

Je kunt vooraf schoonmaakkosten aan de huurder in rekening brengen.

De meeste verhuurders kiezen er voor om €0 in te vullen en in de huisregels aan te geven dat er €50 schoonmaakkosten in rekening worden gebracht als de camper niet schoon wordt ingeleverd. Eventuele naheffingen worden door Goboony voor je afgewikkeld.

Je kunt de schoonmaakkosten die je vooraf in rekening wilt brengen toevoegen door in het menu naar Mijn Campers te gaan. Vervolgens ga je naar het tabblad Tarieven. Onder het kopje gebruikskosten kan je schoonmaakkosten invoeren. Vervolgens klik je op Opslaan.

Om je tarieven te wijzigen ga je naar Mijn Campers en selecteer je de camper waarvan je de tarieven wilt wijzigen. Vervolgens kies je in het menu links voor Tarieven. Hier kan je de standaardprijs per dag en per week aangeven.

Ook kan je een aangepaste prijs voor een bepaalde periode invoeren. Dit doe je door onder het kopje Seizoensgebonden tarieven op de knop Tarief toevoegen te drukken. Vervolgens geef je de start- en einddatum op van de periode en daarna stel je de dag- en weekprijs in.

Hoe uitbetalingen werken

Je uitbetaling is gelijk aan het tarief dat je in je advertentie hebt opgegeven. De reiziger betaalt de servicekosten van de camper, wat verklaart waarom een reiziger een totaalbedrag ziet dat hoger is dan wat je vermeldt in je advertentie.

Zorg alleereerst dat je je bankrekeningnummer hebt ingevuld.

Goboony betaalt de huursom 24 uur na de sleuteloverdracht. Nadat het bedrag is overgemaakt kan het, afhankelijk van je bank, een aantal dagen duren voor het geld op je rekening verschijnt.

Als de sleuteloverdracht niet op een werkdag valt, vindt de uitbetaling op de eerstvolgende werkdag plaats.

Het Goboony-betaalsysteem is ontworpen om het overmaken van geld tussen reizigers en verhuurders zo eenvoudig en betrouwbaar mogelijk te maken. Het werkt als volgt:

Zodra verhuurders een reserveringsaanvraag accepteren, gaat er een betalingsverzoek naar de reiziger om 50% van de huursom over te maken. Ligt de boeking verder in de toekomst dan dan 3 maanden dan is dit 25%. Vervolgens wordt 3 maanden voor de reis de andere 25% gevraagd. De reizigers krijgen 72 uur de tijd om te betalen. Reizigers betalen via iDEAL, Bancontact/Mister Cash of met creditcard.

Betalen reizigers niet binnen 72 uur, dan vervalt daarmee de reservering. De verhuurder kan de camper dan weer aan iemand anders verhuren. Het is ook mogelijk dat de reiziger netjes annuleert binnen die 72 uur.

Zodra de reiziger betaald heeft, is de boeking definitief. Pas vanaf dit moment gelden de annuleringsvoorwaarden!

3 weken voor de sleuteloverdracht krijgt de reiziger een betaalverzoek voor de resterende huursom en de borg. Ook deze dient snel betaald te worden, anders kan de boeking alsnog komen te vervallen en is de reiziger z'n geld kwijt. Zonde natuurlijk!

Valt een reserveringsaanvraag binnen 3 weken voor de sleuteloverdracht, dan wordt een betalingsverzoek voor de gehele huursom (en eventueel de borg) in één keer gevraagd.

Goboony geeft 24 uur nadat de sleuteloverdracht heeft plaatsgevonden het geld vrij aan de verhuurders.

Het is vereist gebruik te maken van het Goboony betaalsysteem om een camper te boeken. Tevens gaat de reiziger met de betaling de huurovereenkomst aan met de verhuurder. Onze Algemene Voorwaarden en annuleringsvoorwaarden zijn van kracht op het moment dat de eerste betaling door de huurder verricht is. Het betaalsysteem is zo ingericht dat zowel reiziger als verhuurder optimaal beschermd zijn. Betalen buiten het Goboony systeem is niet mogelijk en bovendien niet veilig! We kunnen niet de veiligheid garanderen van het Goboonyplatform als de betaling buiten dit platform plaatsvindt.

Om de kosten van het runnen van deze diensten te kunnen dekken, berekent Goboony bij elke transactie automatisch servicekosten, waaronder enkele door de overheid opgelegde belastingen zoals de Belasting Toegevoegde Waarde (BTW).

Wij brengen reizigers servicekosten in rekening voor een reservering. Dit is om de kosten van het beheer van de site en services te kunnen dekken. De servicekosten worden berekend over de huursom (zonder eventuele borgsommen). De verhuurder krijgt 100% van zijn vastgestelde tarieven uitgekeerd. De servicekosten variëren in de praktijk tussen een percentage van 5% tot 15% over de totale huursom. De reiziger betaalt de servicekosten als onderdeel van de huurprijs.

In het menu onder "mijn boekingen", vind je in het sub-menu de Betalingsvoorkeuren.

Adverteer je camper

Om je advertentie te bewerken klik je rechtsboven op je naam, en vervolgens op Mijn Campers. Hier zie je alle advertenties die je hebt geplaatst. Om een advertentie te bewerken klik je op de juiste camper. Nadat je wijzigingen hebt aangebracht klik je onderaan de pagina op Opslaan.

Je kunt de locatie van je camper instellen door naar Mijn Camper te gaan en vervolgens in het menu links op locatie te klikken. Nadat je de locatie hebt ingevoerd klik je onderaan de pagina op Opslaan.

Om voorzieningen toe te voegen aan je camper klik je rechtsboven op je naam en vervolgens op Mijn Camper. Links zie je nu het tabblad voorzieningen.

Als verhuurder leg je in je huisregels vast wat je wel en niet toestaat in je camper. Regels als het toestaan van roken of huisdieren kun je al onder boekingsvoorwaarden aangeven. Het is dus niet nodig om dit ook in je huisregels te vermelden.

Iedereen kan een advertentie die ze leuk vinden op verschillende social media platforms delen, waaronder Facebook, Twitter en Pinterest. Als je verhuurder bent kun je door het delen van je advertentie op deze platforms meer mensen bereiken dan alleen zij die op Goboony zoeken.

Een advertentie delen doe je door naar de juiste advertentie te gaan en rechts op het icoontje te drukken van het social media platform waarop je het wilt delen. Vervolgens volg je de stappen die op je scherm verschijnen.

Jazeker. Je kunt zoveel advertenties aanmaken als je wilt.

Borg & Eigen risico

Borg helpt eventuele kosten bij naheffingen te dekken. Verhuurders kunnen borg aan hun advertenties toevoegen voordat een reservering wordt geboekt. Borg kan niet contant worden verwerkt aangezien betalingen buiten het Goboony platform om in strijd zijn met onze Algemene Voorwaarden.

Wanneer een reservering is geaccepteerd, worden de gegevens van de borg en de betaalgegevens van de huurder opgeslagen. Er zijn geen kosten en er worden geen machtigingen gedaan op de betaalmethode van de huurder, tenzij de verhuurder een claim indient. Een verhuurder heeft 48 uur na de retourdatum de tijd om een vordering op de borg te doen.

Als een verhuurder een vordering doet op de borg zullen wij dat bemiddelen, waarbij het Goform als uitgangspunt dient. Zorg dat deze goed wordt ingevuld, zowel bij vertrek, als retour brengen van de camper.

Nee, om betalingen van reizigers te beschermen en verhuurders naar behoren te compenseren voor schade die kan ontstaan tijdens een reservering, vragen wij dat alle borg via Goboony wordt afgehandeld.
Alle betalingen buiten het Goboony platform om - inclusief borg - zijn een schending van onze Algemene Voorwaarden.

Om een borg toe te voegen ga je naar Mijn Campers en vervolgens kies je links in het menu voor Tarieven. Onder het kopje Gebruikskosten kun je de borg instellen.

In je advertentie geef je aan hoeveel Eigen Risico je rekent bij een schade. Dit kan bijvoorbeeld het bedrag zijn dat je verzekeringsmaatschappij als Eigen Risico rekent. Maar dat hoeft niet per see.

Je kunt als verhuurder ook een iets lager bedrag hanteren. Hierdoor wordt je camper mogelijk iets aantrekkelijk om te huren. Huurders zullen de hoogte van het Eigen Risico ook meenemen als beslissing om een camper te huren. Reken je minder Eigen Risico, dan heb je misschien een streepje voor ten opzichte van andere verhuurders.

Je beslist zelf wie je je camper meegeeft. Huurders stellen zich over het algemeen uitgebreid aan je voor en je kunt vooraf contact hebben. Er kan echter altijd iets gebeuren en daarom kun je een Eigen Risico bedrag vragen. Grote problemen worden in principe door je verzekering gedekt. Goboony regelt ook de eventuele naheffingen, zoals schades, voor je.

Kalender & Beschikbaarheid

Om de beschikbaarheid te wijzigen in je kalender ga je naar Mijn camper(s) in het menu, en vervolgens naar Beschikbaarheid links in het menu. Hier zie je een overzicht van je kalender, en kan je periodes blokken. Geblokte periodes worden in het rood weergegeven in je kalender.

Door naar Mijn Campers te gaan, en vervolgens het tabblad Kalender te selecteren krijg je een overzicht van je geblokte periodes. Periodes die je zelf hebt geblokt worden in het rood aangegeven. Als je een reservering accepteert wordt deze periode automatisch in je kalender geblokkeerd en wordt deze in het groen aangegeven.

Als je naar je advertentie gaat kun je beschikbaarheid bekijken door onderaan de pagina op Bekijk de kalender te klikken. De dagen die in het groen worden aangegeven zijn beschikbaar. Door met je muis over een dag te bewegen kun je de weekprijs zien die voor die dag geldt.

In je camper advertentie in de beheeromgeving op Beschikbaarheid klikt, zie je de beschikbaaheidskalender.

Zwart betekent een geblokte periode, omdat je dat zelf hebt aangegeven.

Groen betekent beschikbaar.

Als een camper geboekt is, krijgt de periode de kleur wit

Om een minimaal aantal dagen in te stellen die een reiziger kan boeken ga je naar Mijn Camper en vervolgens naar het Prijs. Onder het kopje Standaard Prijzen kan je het minimale aantal dagen invoeren. Vervolgens moet je onderaan de pagina op Opslaan klikken.

Om je advertentie openbaar te maken moet je eerst alle velden invullen. Onderaan het menu zie je een knop die aangeeft hoeveel stappen je nog moet volgen voordat je advertentie klaar is om te publiceren. Zodra je alle benodigde gegevens hebt ingevuld klik je op de knop Klaar, waarna je advertentie openbaar wordt gemaakt.

Je kunt ervoor kiezen om je camper niet al te ver vooruit te verhuren. Er zijn altijd veel mensen op het laatste moment nog op zoek naar een camper, dus je kunt er voor kiezen alleen te verhuren als je zeker weet dat je er zelf niet mee op pad gaat. Je kunt periodes in je kalender blokkeren waar huurders geen aanvraag voor kunnen indienen.
En je kunt natuurlijk ook altijd nog een andere camper via Goboony huren. Zo kun je eens een andere camper uitproberen.

Berichten & Communicatie

Een boeking kan de volgende status hebben:
- Informatieverzoek: een reiziger vraagt om informatie.
- Reserveringsaanvraag: een reiziger doet een reserveringsaanvraag voor een bepaalde periode.
- Geaccepteerd: een verhuurder heeft de reserveringsaanvraag voor een bepaalde periode geaccepteerd. De boeking is pas definitief als de reiziger betaald heeft.
- Afgewezen: de verhuurder wijst de reserveringsaanvraag af.
- Definitief: de geaccepteerde reserveringsaanvraag is betaald door de reiziger en daarmee definitief. De annuleringsvoorwaarden zijn van kracht.
- Geannuleerd: een boeking is geannuleerd door verhuurder of huurder. De annuleringsvoorwaarden worden opgevolgd voor de afwikkeling van de annulering.

Als de huurder de camper van tevoren wil bezichtigen kan je dit onderling met de huurder regelen. Wij raden je wel aan alle boekingen af te handelen via de website om zo je veiligheid te garanderen.

Als je reiziger te laat is, is de kans groot dat hij of zij snel zal bellen, e-mailen om te vertellen dat hij of zij iets later zal zijn. Veel reizigers hebben tijdens het reizen geen toegang tot een telefoon of hebben een alternatief telefoonnummer. Het kan ook zijn dat de reiziger onderweg te maken heeft met vertragingen die de aankomsttijd kunnen beïnvloeden.

Zolang de reservering als Geaccepteerd staat in je Goboony account is de reservering actief. Je kunt in je verhuurdersbevestiging de status van de reservering raadplegen. Indien je reiziger besluit te annuleren handhaven wij je annuleringsvoorwaarden.

Hier zijn een paar manieren om contact te zoeken met de reiziger:

Bel je reiziger op het nummer dat door hem of haar aan jou is doorgegeven.
Stuur een bericht via het Goboony berichtensysteem.
Stuur een e-mail naar het persoonlijke e-mailadres van de reiziger.

Ben je verhuurder dan ontvang je berichten ten aanzien van je reserveringsaanvragen, onder het tabje Mijn boekingen in de details van een boeking.

Als je antwoord geeft op een vraag van een huurder ontvangt de huurder een notificatie per mail.

Als je bent ingelogd op de website van Goboony dan zie je rechtsboven op de pagina een notificatie verschijnen als er een nieuw bericht voor je is binnengekomen. Als je hier op klikt kom je direct in de conversatielijn met de reiziger.

Een andere mogelijkheid is dat je via het menu naar Mijn Boekingen navigeert. Als je op de details van een aanvraag of boeking klikt, zie je daar je conversatielijn met de huurder.

E-mailadressen en telefoonnummers worden pas gedeeld nadat een boeking betaald is. Voordat een boeking definitief is kun je het berichtensysteem op de site gebruiken om te communiceren.

Met het oog op het behoud van je veiligheid en privacy moet voordat een reservering is geaccepteerd al het contact tussen verhuurders en reizigers op de site worden gehouden. Aanhoudende pogingen om transacties offline te doen kunnen resulteren in je verwijdering van de site, zoals uiteengezet in onze Gebruiksvoorwaarden.

Je komt in het dashboard door in het menu op Mijn Boekingen te klikken. Op deze pagina vind je een overzicht van je aanvragen, reserveringen en boekingen. Door achter een boeking op Details te drukken krijg je een gedetailleerd overzicht van de aanvraag, reservering, of boeking.

Als je links in het menu op beschikbaarheidskalender klikt, krijg je een jaarkalender met daarop je geblokte periodes en je reserveringen. Zo kan je eenvoudig zien in welke periode je camper nog vrij is.

Bij betalingsvoorkeuren links in het menu vul je je bankgegevens in waar je het geld van de reserveringen op wilt ontvangen.

Bij transactiegeschiedenis krijg je een overzicht van alle reserveringen en de uitbetalingen hiervan.

Naast het feit dat het belangrijk is dat je reageert op alle reserveringsaanvragen die je ontvangt, kun je huurders altijd informeren dat je camper niet beschikbaar is voor de reisperiode van de aanvrager. Het allerbelangrijkste is dat je binnen 24 uur reageert. Snel reageren zal je responsgraad op peil houden!

Foto's

Foto's van een hoge-kwaliteit zijn een geweldige manier om je camper te presenteren, verwachtingen van de reizigers aan te passen en het aantal boekingen te verhogen.

Hier zijn een paar tips bij het maken van je foto's:
- Resolutie is belangrijk—maak foto's van minstens 1024 x 683px. Bij twijfel: een grotere foto is altijd beter.
- Neem je foto's in een liggend formaat. Verticale foto's zullen je camper niet van zijn beste kant laten zien.
- Zorg voor voldoende licht in de camper en neem de foto's dus overdag.
- Voordat de foto's gemaakt worden is het belangrijk om je camper schoon te maken en alle rommel op te ruimen. Dit zal helpen om je advertentie aantrekkelijker te maken.
- Hoe meer foto's je hebt, hoe beter potentiële huurders een indruk kunnen krijgen van jouw camper.

Je kunt foto’s toevoegen, verwijderen of ordenen door naar Mijn Camper te gaan en vervolgens op het tabblad Foto’s te klikken. Met het knopje Foto toevoegen kan je foto’s op je computer selecteren en vervolgens toevoegen. Door op een foto te klikken en de muis ingedrukt te houden kan je foto’s verplaatsen. Als je je muis over een foto beweegt verschijnt rechtsboven een prullenbak. Door hierop te klikken verwijder je deze foto.

Contact

De meeste huurders en verhuurders zijn in staat om onderling problemen met reserveringen op te lossen. Voor problemen met een reservering stuur je eerst een bericht naar je verhuurder of huurder. Dit is vaak de beste manier om snel problemen op te lossen die zich voor, tijdens en na je Trip voordoen.

Verder zijn veel antwoorden te vinden in deze Support pagina.

Wil je contact opnemen met het team van Goboony, dan kun je ons mailen op [email protected]. Wij doen er alles aan om je zo snel mogelijk te antwoorden.

Het is ook mogelijk om ons te bellen op 085 - 401 68 32. Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 18:00 uur.

Een Reserveringsaanvraag Accepteren

De huurovereenkomst wordt gesloten zodra er betaald wordt door de reiziger. Bij de sleuteloverdracht dient het Goform ingevuld en ondertekend te worden door zowel de verhuurder als de reiziger.

Als je ervoor kiest om je reizigers naast het Goform een ander contract te laten ondertekenen, moet dit evenals de voorwaarden die je stelt voorafgaand aan de boeking in de beschrijving van je advertentie worden vermeld. De eenvoudigste manier om dit te doen is het contract te vermelden in de beschrijving van je advertentie en dit te kopiëren en te plakken in de Goboony berichtenreeks met je gast.

Houd er rekening mee dat Goboony je niet kan helpen bij het afdwingen van de speciale voorwaarden die je in je contract stelt.

Het is gebruikelijk dat je binnen 24 uur op een reserveringsaanvraag reageert door deze te beantwoorden of te klikken op de knop Accepteren of Weigeren. Reizigers houden van een snelle reactie, zelfs als je camper niet beschikbaar is.

Je bent helemaal vrij om met een reizigers in de berichtenreeks verdere details uit te werken voordat je op een reserveringsaanvraag reageert. Als je niet in staat bent om snel te reageren zal de reserveringsaanvraag open blijven staan, maar de kans is groot dat de Reiziger dan een andere camper boekt. Regelmatig laat of niet reageren kan je positie in de zoekresultaten negatief beïnvloeden.

Op het moment dat je een reserveringsaanvraag ontvangt, wordt er een mail naar je gestuurd. Door op de knop Verzoek bekijken in de mail te drukken ga je direct naar de pagina waar je de reservering kunt accepteren of weigeren.

Om via de website je verzoeken te bekijken klik je rechtsboven op je naam en vervolgens op Mijn Boekingen. Vervolgens klik je achter het verzoek wat je wilt accepteren of weigeren op Details.

Wijzigingen & annuleringen

Als verhuurder heb je de mogelijkheid om de tarieven van je camper aan te passen. Dit kan je doen door in een reserveringsaanvraag op Wijzig tarieven te klikken.

Let op! Een bevestigde boeking kan niet meer gewijzigd worden.

Je kunt een boeking annuleren. Zolang een boeking status 'Reserveringsaanvraag' of 'Geaccepteerd' heeft, en er dus nog niet betaald is, kan dit nog kostenloos. Zodra de boeking de status 'Definitief' heeft gelden echter de annuleringsvoorwaarden zoals beschreven in onze Algemene Voorwaarden.

Wanneer je een boeking wilt annuleren ga je naar 'Mijn Boekingen' en klik je op 'Details' achter de boeking. Vervolgens vind je onderaan de kolom aan de rechterkant de knop 'Aanvraag Annuleren', dan wel 'Boeking annuleren'. Als je hierop drukt verschijnt er een pop-up met een waarschuwing. Besef dat als je een defintieve boeking annuleert er annuleringsvoorwaarden van toepassing zijn. Hieraan kunnen kosten verbonden zijn. Door op de bevestigingsknop te klikken wordt de boeking daadwerkelijk geannuleerd.

Neem contact op met Goboony, dan kijken we samen met je naar de wijziging.

Om je annuleringsvoorwaarden te bekijken of te wijzigen ga je in het menu naar Mijn Campers. Vervolgens selecteer je de camper waarvan je de annuleringsvoorwaarde wil bekijken. Links in het menu klik je op annuleringsvoorwaarden, onder het kopje voorwaarden.

Je hebt de keuze uit drie verschillende voorwaarden, namelijk soepel, normaal en streng. In de tabel kan je de verschillende annuleringsvoorwaarden met elkaar vergelijken, en selecteren welke voor jou geschikt is. Als je meerdere campers hebt moet je de annuleringsvoorwaarden per camper instellen.

Wat er gebeurt als de huurder een reservering annuleert hangt af van de annuleringsvoorwaarden die jij hebt ingesteld. Bij het aanmaken van een advertentie heb je de keuze gemaakt tussen één van de drie annuleringsvoorwaarden, namelijk soepel, normaal en streng.

Wanneer de huurder binnen 72 uur na je goedkeuring de reservering annuleert gelden er geen annuleringsvoorwaarden.

Ja!

Je kunt voor een boeking natuurlijk een keertje afwijken van je standaard tarieven, of een prijsafspraak met de huurder maken voor een boeking.

Ga naar de boeking in je menu "mijn boekingen". Hier kun je in de kolom rechts op de knop "Tarieven wijzigen" klikken. Je kunt vervolgens de prijs aanpassen voor die specifieke boeking.

Houdt wel rekening met het bedrag dat de huurder uiteindelijk moet betalen, want Goboony rekent servicekosten over de Huursom die jij als verhuurder bepaald. Als je je prijs aanpast zie je wat de huurder uiteindelijk moet betalen.

Recensies

Recensies vormen een belangrijk onderdeel van Goboony. Na de verhuurperiode wordt zowel de Reiziger als de Verhuurder gevraagd om een recensie te schrijven. Volgende Reizigers kunnen dan zien hoe de ervaringen van hun voorgangers is geweest.

Je hebt als Verhuurder de kans om één keer te reageren op een recensie.

Recensies tellen mee in de beoordeling van je advertentie en de ranking in de zoekresultaten. Stimuleer je Reizigers dus vooral om een recensie te schrijven.

Het kan natuurlijk gebeuren dat iemand echt niet blij was met je camper. Wij kunnen daar helaas niets aan doen. Reizigers zijn vrij om te schrijven over hun ervaring.

Als Verhuurder heb je de mogelijkheid om één keer te reageren op een recensie.

Laat iemand echt grove taal achter in een recensie, of is iemand opzettelijk erop uit om iemand zwart te maken, dan is dat tegen onze huisregels. Stel ons dan hiervan op de hoogte via [email protected], dan beoordelen we de situatie.