Ruime, nette en degelijke klassieker / retro camper, met als bijzonderheden 1) hij rijdt op LPG, en 2) een vast 2p bed in een soort aparte slaapkamer achterin.
Zeer geschikt als familie-camper met 4 slaapplaatsen, maar dan inclusief enige ouderlijke privacy. Maar door het vaste bed (met nieuw matras!) ook bij uitstek geschikt om lekker met z'n tweeën te toeren of te overwinteren. Door dakdragers volop mogelijkheden voor vervoer van dakboxen, kayaks, surfplanken, etc!
Top of the range jaren 80 luxe, nostalgisch houtwerk en rotan, nagenoeg in originele staat, maar in de tussentijd ook opgeleukt met zonnepanelen, LCD tv, radioCD-speler met bluetooth en MP3, carkit, extra stopcontacten (220V, 12V, USB), moderne fietsendrager, grotere (gewone en dodehoek-)spiegels, extra gordels, dakdragers, en sinds kort een nieuwe luifel. Betrouwbaar, goed onderhouden, in uitstekende technische staat. Gezellig, netjes, en met een zeer complete inventaris (ook voor buiten). De camper heeft een badkamertje met WC en een douche, maar die douche wordt ivm de kwetsbaarheid niet gebruikt. Wel is er een solar-buitendouche beschikbaar.
Pluspunten van deze heerlijke camper vinden wij zelf:
- HIJ RIJDT OP LPG (en uiteraard ook op benzine). Milieuvriendelijk, en rijdt ook nog eens heerlijk goedkoop. Géén diesellawaai, géén dieselstank, en nagenoeg geen last van stedelijke milieuzones. LPG is in de veel Europese landen (Benelux, Duitsland, Frankrijk, Italie en veel Oost-Europese landen) goedkoop en goed te krijgen. Er zijn ook diverse speciale LPG-tank-apps, te koppelen aan navigatie.
- VAST 2-PERSOONS BED met nieuwe matras in een soort APARTE SLAAPKAMER! Als je met z'n tweeën bent dus geen gedoe met elke dag de tafel ombouwen. En als je wel met kinderen bent toch enige 'ouderlijke privacy'. Het zitgedeelte is ook om te bouwen tot een 135 cm breed 2p DINETTE BED.
- KINDVRIENDELIJK: een dinette vlak achter het bestuurders gedeelte (spelen of TV kijken onder handbereik), met groot laag raam en goed uitzicht naar beide kanten (dus ook minder wagenziekte). Er zijn twee HEUPGORDELS ingebouwd voor de bank in de rijrichting, die ook gebruikt kunnen worden voor een kinderzitje of maxicosi.
- ZICHT NAAR ACHTEREN via een groot raam aan de achterzijde. Je kunt als bestuurder gewoon via een normale achteruitkijkspiegel door de 'slaapkamer' heen naar achteren kijken.
- RUIM VAN BINNEN, BESCHEIDEN VAN BUITEN. Door zijn indeling lijkt de camper van binnen best groot, maar doordat hij geen alkoof heeft oogt hij van buiten toch bescheiden. Vangt dus weinig wind, en rijdt vlot. Veel licht door veel grote (getinte) ramen, alle voorzien van combihorren.
- Geschikt voor LANGERE REIZEN, voor VOOR- EN NASEIZOEN, of voor meer AFGELEGEN GEBIEDEN, door een hele goede kachel, zonnepanelen, extra verstralers en breedstralers, en twee grote gasflessen. Koelkast kan op 12V (onder het rijden), 230V ('walstroom'), en 'off the grid' eventueel ook op gas.
- DAKDRAGERS boven op de camper, geschikt voor het vervoer van meerdere dakboxen (inclusief), kayaks of surfplanken. Aan de ladder aan de achterzijde zit een op maat gemaakte beugel waaraan een buitenboordmotor vervoerd worden.
OVERWEGINGEN bij deze camper:
- Oudere campers zoals deze hebben niet het motorvermogen van nieuwe campers. Met deze camper kun je prima een kruissnelheid van 90 km/h rijden (vlak, de top ligt wat hoger), en dat voelt echt hard genoeg is onze ervaring.
- Gezien zijn leeftijd en het wat lagere vermogen/snelheid is deze camper niet geschikt om in korte periode een grote afstand af te leggen. Naar onze eigen ervaring is 600 km per dag al heel fors, dat dagen achter elkaar vinden we voor deze camper geen goed idee. Er moet dus wel een beetje een balans zijn tussen de duur van de aanvraag en de bestemming. Een weekje naar Italië, of een weekendje Denemarken vinden we geen goed idee. Dat doet geen recht aan de camper, het is toch wel een beetje een onthaast camper!
- Heuvelachtig terrein gaat prima, maar voor echt hooggebergte is deze camper niet geschikt ivm het rijden op benzine/LPG (benzine en zeker LPG heeft in de bergen minder trekkracht dan diesel). De Alpen, de Pyreneeën, de Tatra, Zuid-Noorwegen of Schotland als bestemming is dus geen goed idee. Hij is ideaal voor Frankrijk, Duitsland, Scandinavie of Oost Europa, maar ook per snelweg bergen oversteken naar Italie of Spanje gaat prima.
EXTRA OPTIES bij deze camper:
- linnengoed-service.
De camper is standaard voorzien van schone en frisse en moltons/matrasbeschermers en lakens. Voor 25 Euro per persoon extra kunt je er ook frisse zomerdekbedden (1x2p en 2x1p), kussens, overtrekken en handdoeken bij huren die wij daarna voor je wassen.
- bij-huren van kayaks.
Beschikbaar zijn 1) een 2p 'Noorse kayak' (een kruising tussen een kano en een kayak: een groot open vak met 2 verschuifbare stoeltjes), hier kunnen 2 volwassenen in plus evt twee kleine kinderen (max 6 jr). Geschikt voor vlak water als riviertjes en meren, maar NIET voor wildwater of voor zee. 2) een 1p combi-kayak (ook geschikt voor wat wildere stroompjes), en 3) een 1p junior-kayak geschikt voor kinderen van 8 tot 14 jaar. Allen inclusief toebehoren als peddels, waterdicht tonnetje, reddingsvesten, etc. Kosten 50, 25 en 25 Euro per week.
LET OP: VERHUURPERIODE EN PRIJZEN!
Voor deze camper is voor verschillende perioden een verschillende minimale verhuurperiode opgegeven. In het hoogseizoen (meivakantie + juli/augustus) is de camper alleen te huur voor minimaal 1 week (meivakantie) of 2 weken (zomervakantie). In voor-en na-seizoen (sep tm okt, en april tm juni) staat de minimale verhuurperiode ingesteld op 5 dagen/ nachten.
In het laagseizoen (november tm maart) is de minimale verhuurperiode 3 weken. Dat heeft te maken met het feit dat ik de camper dan wellicht uit de stalling moet halen en weer in de wegenbelasting moet zetten, terwijl de 'opbrengst' door lagere tarieven dan minimaal is. (Van de dagprijs van de huurder gaan nog 20% commissie voor Goboony en 20 euro pd voor een dagverzekering af.)zijn. In dit laagseizoen is de in de advertentie opgegeven langboekkorting daarom ook niet van toepassing, houdt hier rekening mee (ik kan die niet per seizoen instellen...). Wel is er in overleg in het laagseizoen bij een echt langere boeking (min 2 maanden, bijv. overwinteren) veel mogelijk mbt de prijs!! Eventueel kan de camper tegen een vergoeding voor je naar een bestemming toe gereden worden. Stuur een berichtje voor meer info en overleg.
We hebben overigens ook een sterke maar wat minder nostalgische dieselcamper die wel geschikt is voor bergen en in korte tijd grotere afstanden afleggen. Ook deze staat op Goboony. Voor beide geldt dat we er best veel geld, tijd en energie in hebben gestoken om ze naar onze zin te maken, en dat we er best zuinig op zijn. We verwachten dan ook dat huurders er voorzichtig en normaal mee omgaan, en verhuren alleen als we een goed gevoel hebben bij de aspirant-huurders. Omgekeerd kunnen aspirant huurders natuurlijk altijd voorafgaand aan de boeking komen kijken naar de camper en eventueel een proefrit maken.