Met de familie Bijman naar Scandinavië

11 januari 2019 in Bestemmingen, Ervaringen, Denemarken, Noorwegen & Camperreisverhalen

De familie Bijman wilde al jaren naar Scandinavië. Afgelopen zomer huurden ze een camper via Goboony om die plannen waar te maken. Dochter Dominique verteld hoe dat is bevallen.

Goboony familie Bijman naar Scandinavie

Een camper huren via Goboony

Al jaren kriebelde het bij mijn ouders om Scandinavië eens goed te gaan bekijken. Mijn ouders kijken altijd het hele jaar uit naar hun welverdiende zomervakantie en dit keer nog een beetje meer. Vorig jaar hebben wij voor het eerst een reis gemaakt met een camper langs de westkust van Amerika, nadat mijn ouders hier het een en ander op internet over hadden gelezen. Het gemak en de vrijheid van een camper viel toen direct al in de smaak. Toen ze dit jaar aan het uitzoeken waren wat ze precies wilden gaan doen was de keuze dan ook al snel gemaakt; een camperreis! Toch keken we een beetje op tegen het gedoe van een camper huren en om er direct een te kopen is ook overbodig. Dit bleek echter helemaal niet zo te hoeven. Wij kwamen via wat Googlen terecht bij GoBoony, die ons al het gedoe bespaard heeft. Wij kunnen dan ook niet anders dan honderd procent lovend zijn over GoBoony.

Ons oog viel op een mooie vier-persoonscamper van een verhuurder uit Friesland. Via wat contact en een paar simpele klikjes was het zo geregeld. Op 18 augustus 2018 konden we de camper alvast ophalen bij de verhuurder om de dag erna helemaal ready te kunnen vertrekken. De verhuurder was erg behulpzaam en gaf een uitgebreide rondleiding door de camper. Het was een ruime camper met een bed boven de bestuurderscabine, waar ik en mijn broer sliepen, en een bank met tafel die elke avond werd omgebouwd tot het bed van mijn ouders. Alles was top in orde en wij hoefden ons alleen nog maar te voorzien van wat eten en kleding.

Goboony familie Bijman naar Scandinavie

Wil jij net als de familie Bijman Scandinavië ontdekken in een camper? Huur dan een camper via Goboony

King of the road

De volgende dag vertrokken mijn ouders, tweelingbroer van zeventien en ik naar Denemarken. Over deze eerste rit kan ik weinig schrijven behalve dat mijn broer en ik heerlijk hebben geslapen. We zaten tegenover elkaar aan een tafel achter de bestuurderscabine en we kunnen stellen dat de camper in ieder geval helemaal puberproof is. Ook mijn ouders hebben een ontspannen rit gehad omdat de camper zeer comfortabel was. Je bent ook wel een beetje ‘the king of the road’ in een camper. Gedurende de hele vakantie heeft mijn moeder tijdens het rijden uitgezocht waar we die dag ongeveer wilden gaan staan. Een belletje naar wat campings en het was altijd al snel geregeld. Dit ervaarden wij als een groot voordeel van de camper. Omdat je alles bij je hebt, kan je overal verblijven zonder afhankelijk te zijn van anderen. De vrijheid en de rust die je daarvan ervaart gaat boven alle vliegvakanties waarbij je constant afhankelijk bent van taxi’s en hotels. Je klapt je luifel uit en zet wat stoeltjes neer en klaar. Onderweg kan je ook op elk veldje of parkeerplaatsje wat eten en koffie drinken. In Scandinavië mag je op veel plekken zelfs wildparkeren, al hebben wij uiteindelijk enkel op campings overnacht. Eenmaal aangekomen bij de eerste camping verkenden we de buurt en vonden we een hele hoop bramen. ’s Avonds aten we pasta van mijn moeder en zo gingen we een geweldige vakantie in.

Goboony familie Bijman naar ScandinavieGoboony familie Bijman naar Scandinavie

Een camper is ideaal voor een gezin

We zijn doorgereden naar onder andere Kopenhagen, Oslo, de Noorse fjorden, de Preikestolen, Kristiansand en zelfs nog Bremen. We hebben heel erg veel prachtige wandelingen in de natuur gemaakt. De fjorden bevielen ons wat dat betreft het meeste. De natuur is daar erg ruig en af en toe echt adembenemend. Alle watervallen, meren en bossen verveelden ons nooit.  Overal waren ook goed te belopen wandelroutes. Sommige wat intensiever dan de andere maar altijd uitdagend met leuke bruggetjes en rotsen. ’s Ochtends smeerden we bij het ontbijt wat broodjes en vervolgens reden we met de camper naar het beginpunt van de wandelingen. Na de wandeling kon je dan uitpuffen in de camper en even langs de supermarkt gaan. Omdat je zo flexibel bent met de camper hebben we ook als gezin samen een fijne vakantie gehad. Je hebt je eigen spulletjes gauw bij de hand en slaapt iedere nacht in hetzelfde bed maar toch kon iedereen zelf ontdekken waar zijn/haar interesses lagen doordat de omgeving telkens verandert. Kortom, het was een geweldige vakantie en ik zou het zo over willen doen.

Tot slot heb ik nog een paar echte aanraders in Noorwegen:

• Camping Hallingdal in Al bij de waterval Kulufoss
  • De watervalhike bij Odda aan de fjord
  • De hike in het Folgefonna nationalpark met bruggetjes en touwen waaraan je omhoog moest klimmen