Hugo in Noorwegen

19 september 2018 in Bestemmingen, Ervaringen, Noorwegen & Camperreisverhalen

Noorwegen is mega populair onder camperaars, ik hoor en zie het overal voorbij komen. Ook is onze blog ‘met de camper naar Noorwegen’ al een jaar lang met stip op nummer één onze meest gelezen blog. Een goed moment dus om eens verhalen te delen van reizigers die zelf ook met de camper naar Noorwegen zijn geweest.

Goboony Hugo in Noorwegen
Hugo heeft afgelopen zomer met zijn vriendin en hun kinderen van 2 en 4 de natuur opgezocht in Noorwegen. Co-founder Foppe vertelde hem: ‘Het is ideaal voor een gezin. Speelgoed blijft namelijk op dezelfde plek liggen, you only change the scenery’. “En ja, zo was het dus ook echt” zegt Hugo.

Hij heeft er echt van genoten. “Ik streef er naar om zoveel mogelijk vrije tijd met zijn gezin te hebben." Deze vakantie kwam dat wel goed. Ze hebben 5 weken rondgetrokken in een camper. 4 weken daarvan zijn ze in Noorwegen geweest.

Waanzinnig Noorwegen

"We hadden sowieso al besloten om een keer met de camper op vakantie te gaan. Mijn vriendin kwam toen met het idee van Noorwegen, vooral omdat je daar vrij kan kamperen en en het is een waanzinnig land. Overigens hebben we uiteindelijk nooit wild gekampeerd. We wilden wel, maar we hadden een redelijk oude en grote camper gehuurd. En wanneer je in Noorwegen van de wegen gaat kom je al snel op grindpaden terecht die ook nog eens heel steil zijn. Dat durfden we niet. Het landschap is echt ruig daar, dat zagen we gewoon niet voor ons."

"Onderweg zijn we nog wel eens plekken tegengekomen waar het wel had gekund, maar toen waren we op doorreis en hadden we er geen rekening mee gehouden. Met de kinderen was het trouwens prima geweest hoor. Het maakt namelijk niet zoveel uit of je op een camping staat of gaat wildkamperen. Je zet gewoon de koelkast op gas en doet wat je op een camping ook doet.”

Hugo’s camperroute door Noorwegen

Ben je nog op zoek naar een mooie camperroute door Noorwegen? Houd dan de route van Hugo in gedachten. “Met de boot zijn we naar Kristiansand gegaan en vanaf daar afgezakt naar Lindesnes, het zuidelijkste puntje van Noorwegen, waar je ook een vuurtoren hebt. Vanaf daar zijn we, via Stavanger, het fjordengebied in getrokken. Daar heb je ook een route, Route 55, die zo hoog ligt dat je met je camper gewoon langs gletsjers rijdt. Uiteindelijk zijn we tot net iets onder Geiranger gekomen. Ik had mijn racefiets mee, dus ik ben er op de fiets nog even naar toe gegaan. Daarna zijn we richting het oosten, richting Lillehammer, gereden en toen zijn we via Telemark afgezakt naar het zuiden.”

Overigens moet je volgens Hugo vooral niet te veel plannen. “Wij hadden van tevoren wel een beetje uitgezocht welke hoogtepunten we wilden bezoeken, maar in Noorwegen is dat niet nodig. Ga gewoon rijden, je komt vanzelf op een mooie plek. Het is toch allemaal even mooi daar. Daarnaast geeft niet plannen een ultiem vrijheidsgevoel. Als je iets leuks tegenkomt moet je wel de ruimte hebben om dat te kunnen ontdekken.”

Alles is mooi

"Eigenlijk is alles mooi. Als je in Noorwegen aankomt, ben je meteen in een natuurgebied. Dat begint al als je de boot afrijdt in Kristiansand. Dan is het allemaal rotsen en kleine fjordjes en dan heb je al zoiets van, ja dit is al te gek! Het fjordengebied is wel echt het allermooiste. Dat hoorden we al van iedereen, maar het is ook gewoon echt zo. Daar is het landschap echt heel ruig. En die Route 55 is daar dus ook. Hier rijd je langs gletsjers en bij sommige kan je met de camper ook dichtbij komen. Nigardsbreen en Jostedalsbreen bijvoorbeeld. Dat is echt zo waanzinnig mooi, dat heb je ook gewoon nog nooit gezien. Verder hebben we dolfijnen zien zwemmen door de fjorden en een zeehondje zien zitten. Het is gewoon een complete belevenis dat je met een camper door de natuur heen trekt. Dat is er zo gaaf aan.” Maar die fjorden en gletsjers zijn lang niet het enige. “Vøringsfossen, is ook zo waanzinnig. Het is een van de hoogste watervallen van Noorwegen en echt niet normaal. Je kan er een leuke hike doen, die ook geschikt is om met de kids te doen. Het is wel echt ruig, maar hij is niet zo lang. Al is onze oudste zoon alsnog in slaap gevallen op een rots, dus wij zijn om en om naar de waterval gelopen.”

"Als ik het nu zo over heb, dan mis ik het wel eigenlijk. Het was echt vet en iedereen was jaloers op onze vakantie. Het is echt heel goed bevallen, juist ook met de kinderen. Zij bepalen het tempo van de vakantie en zo lang zij het trekken, doe je het. En als ze dan toch eens moe zijn, is het huis altijd dichtbij."

Goboony Hugo in Noorwegen

Camperen is toch een bepaalde manier van reizen

"Het camperen is ons heel goed bevallen, zeker in zo’n land als noorwegen. Je doet echt een rondtrek-vakantie en als je dan op de camping aankomt zet je de luifel uit en de stoelen voor de camper en je bent gewoon al klaar. Al zitten daar ook nadelen aan, omdat je dus ook alles weer in moet klappen als je weg wilt. Je moet het goed plannen. Ook kan je vanaf een camping niet makkelijk uitstapjes maken, maar je kiest voor dit type vakantie. Als ik weer naar Noorwegen zou gaan, zou ik zo weer met een camper gaan.”

Volgens Hugo is het in Noorwegen trouwens niet per se nodig om uitstapjes te maken vanaf campings. “De campings zijn heel rustig, dat is het voordeel als je zo midden in de natuur zit. We hebben daar gewoon gechillt, lekker rustig aan gedaan. Soms kan je vanaf de camping ook kleine hikes maken. Verder reisden we gewoon van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid. Daarna zochten we we een plek uit. Dat draagt trouwens ook bij aan het gevoel van vrijheid, dat je nog niet weet waar je gaat slapen. Het is gewoon tof.”

Goboony Hugo in Noorwegen

Dat zeggen we bij Goboony dus ook altijd, niet weten waar je ‘s avonds eindigt is voor ons het echte gevoel van vrijheid. Nu weet ik dat dat niet altijd makkelijk is en had ik tijdens mijn eigen vakantie in Frankrijk wel erg veel geluk dat die ene camping aan de kust nog een plekje vrij had. In Noorwegen kan dat een stuk makkelijker. “In Duitsland hebben we twee keer gehad dat we bij een camping aankwamen en dat hij vol was. Toen kwamen we uiteindelijk op zo’n camperterrein terecht, wat wij zelf gewoon niet leuk vinden. In Noorwegen kan je wel echt altijd terecht op een camping. Je hoeft niks te boeken.”

Een volgende camperreis ziet Hugo ook wel zitten. "Ik zou zeker nog eens een camperreis willen maken. Nieuw-Zeeland lijkt me wel wat, al is dat niet op korte termijn. Japan lijkt me ook tof, al weet ik niet goed of je daar kunt camperen. Met wat vrienden en wat racefietsen ergens naar toe gaan is trouwens ook leuk.”

Hugo’s campertips

Voor mensen die nieuw zijn met het camperen of een camper hebben gehuurd heeft Hugo nog wat tips. “Check van tevoren goed wat op gas zit en wat niet. Onze verhuurder had niet verteld dat de boiler op gas ging, dus ons gas was snel op. Bedenk ook dat camperen echt iets is als je de natuur in gaat, ik zou niet naar Salou of Blanes gaan met de camper. Het is juist leuk als je door mooie streken kunt rijden. Ga zeker niet op een plek staan. Zie het rijden als onderdeel van de vakantie in plaats van een noodzakelijk reis. Oh en voor Noorwegen specifiek; neem wat eten en drinken mee van jezelf, dat scheelt een hoop geld!”

Heb jij ook een leuk camperreisverhaal die je met me wilt delen? Laat het me weten, want ik kom graag in contact met andere enthousiaste reizigers en camperaars!